Det som irriterar mig mest är dock den låga klass på faktakontroll och argumentation som kännetecknar artikeln. De väljer en tillväxtnegativ syn men drar inte slutsatsen att motorvägar och biltunnlar får ännu mindre funktion i en stagnerande ekonomi. Jag frågar mig om författarna vet speciellt mycket om samhällsekonomi eller något område relaterat till tillväxt. De börjar med att polemisera mot några som eftersträvar befolkningstillväxt till varje pris, vilka är dessa? finns det några sådana? Sen följer mängder av olika påståenden. Har de några fakta som styrker att vi får överkapacitet i järnvägssystemet? Att västlänken, tunneln, bara ökar kapaciteten mellan Göteborg och Almedal är direkt felaktigt och det låter rent konstigt att förändring av övergipande svensk infrastrukturplan "innebär inga svårigheter alls".
Idag blir det värre med en insändare som är inplacerad så att den ser ut som en debattartikel: Västlänken kommer inte förkorta restiderna och den tar debatten ner till nya bottenrekord. Genom ett långt flöde av ord och massor med små exempel på att resor mellan nuvarande knutpunkter och lämpligt uppfunna sådana så kommer författaren till den absurda slutsatsen enligt rubriken. Att det framför allt är nya respunkter som öppnas för snabb transport missas helt. Jag säger bara
Usch vilket bottennapp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar