söndag 21 juli 2013

Finansiering

Nu dyker det upp mängder av alternativa förslag till västlänken. Nej vi är inte alls emot kollektivtrafikutbyggnaden, vi har det här fina alternativet med högbanor, med spårvagnstunnlar och satsningar där det behövs. I mitt förra inlägg Den mycket lönsamma tunneln demonstrerade jag att västlänken är ett mycket lönsamt projekt och den öppning många verkar tro det finns för alternativa idéer är kanske inte så stor. Det kan visa sig vara betydligt mindre lönsamma eftersom det i stort sett alltid funnits ett av trafikverket utrett alternativ som liknar dem.

Nu tänker jag däremot ta upp ett annat perspektiv, dvs finansiering. Dessa alternativa förslag kommer aldrig att genomföras eftersom de aldrig kommer att lyckas ordna ens en i närheten av lika bra finansiering som västlänken har. Göteborgs stad betalar 1,25 miljarder av 34 miljarder, dvs inte ens 4% av kostnaden för västsvenska paketet och det finns ingen anledning att tro att Göteborg skulle betala mer till just västlänken, nej snarare kan man räkna med att Göteborgs pengar i stort sett oavkortat går till övriga kollektivtrafikförbättringar. Kommer statens 17 miljarder gå till högbanor, kommer region Halland betala spårvagnstunnlar eller kommer Västra götalandsregionen stödja något alternativt förslag med extra pengar? Svaret är förstås nej. Trängselskatten är dessutom så fördelaktigt utformad för Göteborg så att enbart hälften av de 14 miljarderna betalas av oss i Göteborg dvs 7 miljarder. Det betyder att 26 miljarder pumpar resten av landet in i Västsvenska paketet och Norrköping, Varberg mfl städer står beredda att ta över dessa pengar så några alternativa satsningar kommer det inte bli.

Nu ska vi då studera möjligheterna för Göteborgs stad att genomföra kompletterande kollektivtrafiksatsningar:: snabbspårvagnar, pendel till Angered, utbyggt stombussnät, tunnlar, terminaler och servicefunktioner. 1,25 miljarder finns att tjäna på slopad västsvenskt paket, P-avgifterna går nog att höja mer ifall pendlare slipper trängselskatt men det rör sig om pengar som inte räcker till underhåll av kollektivtrafiken. Då finns det en mycket viktigare effekt som verkar åt andra hålllet. Ifall Göteborg får en riktig kraftfull pulsåder för trafik genom de centrala delarna så kommer tidsvinsterna öka för alla kringliggande satsningar. Då kommer spårvagnstunnlar bli lönsamma för att i andra änden av tunneln finns snabb trafik till mängder av destinationer. Mängder av projekt kommer att bli lönsamma tack vare västlänken och detta kommer att ha en mycket större effekt än de besparingar som skulle kunna göras. Vi får inte låta snålheten bedra visheten för västlänken kommer att bli en möjliggörare när det gäller andra kollektivtrafiksatsningar.

Det kommer inte att bli några alternativa satsningar på kollektivtrafik i Göteborg istället för västlänken och möjligheterna för Göteborg att finansiera kolllektivtrafiksatsningar utan västlänken kommer att minska.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar