torsdag 18 juli 2013

Folkomröstningsfrågan

Vägvalets ledare Theo Papaioannou säger om folkomröstningen att "Frågan är redan formulerad" och ser inte alls de svårigheter som de flesta andra partier gör. Jag har också kommit fram till hur frågan borde formuleras men det är inte på samma sätt som Theo förespråkar. Till skillnad från vägvalet känner jag dock respekt för kommunledningens svårigheter när det gäller detta. Det kommer finnas flera "självklara" svar på hur de ska göra.

Vägvalet vill att frågan ska vara ja eller nej till trängselskatt. Det är förstås självklart att de önskar detta, vem vill inte slippa en skatt, finns det någon vars spontana reaktion på skatt är något annat än "nej jag vill slippa". Problemet är dock att vad är det egentligen de som skrivit på namnlistan vill. De måste ha haft någon tanke om besparingar eller alternativ finansiering.

Vägvalet har tydliggjort hur de ser alternativet till trängselskatten i Ett alternativ till det västsvenska paketet.
  1. Istället för västlänken vill de ha en mycket billigare pendeltågsslinga som i och för sig innebär något ökad turtäthet på pendeltågen men gör kaoset vid centralstationen värre, inte är till någon nytta för fjärrtågen och inte alls addresserar behovet av att nå flera knutpunkter i centrala Göteborg.
  2. När det gäller övriga investeringar i kollektivtrafik så halverar de dessa.
Detta förslag är helt lik deras argumentation där kommunalskattehöjningar inte alls finns med och där de faktiskt inte är så blåögda att de tror att staten går in med mer pengar ifall vi Göteborgare säger nej. Det är tydligt att deras alternativ handlar om att göra besparingar på kollektivtrafiken medan Göta älv bron och Marieholmstunneln i stort sett aldrig nämns. I Angrepp på kollektivtrafiken går jag djupare in på deras argumentation och här konstaterar jag att den bygger på besparingar på kollektivtrafiken. Frågans formulering ska bygga på hela deras argumentation och för mig finns det bara ett rimlig sätt att göra den:
Ska vi behålla satsningen på kollektivtrafiken och betala den med trängselskatt?
Denna fråga avspeglar vägvalets argumentation och ger oss medborgare chans att se resultatet av vår röst. Den som hoppas på besparingar på vägnätet eller statliga pengar istället kan se att det inte finns med som ett möjligt resultat.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar