måndag 8 juli 2013

Angrepp på kollektivtrafiken

Staten utformade västsvenska paketet med en tydlig önskan om avgiftsfinansiering och är de som har möjlighet att besluta om detta. Detta är inte något vi Göteborgare behöver känna oss ansvariga för men det innebär samtidigt att statens pengar till infrastruktur kan tas tillbaka vid ett nej till trängselskatt.

De som drivit nej till trängselskatt har inte varit överdrivet tydliga eller samstämmiga i vad som ska bort så vi får nog göra en liten analys av konsekvenserna. Kommunalskattehöjning är inte realistisk, ingen verkar tro det. Egentligen alla investeringar utom västlänken är för små för att göra tillräcklig effekt. Studerar man det Vägvalet säger är det mest kritik av själva trängselskatten men också av västlänken som dyr, krånglig och onödig. De kritiserar västlänken men har inte något tydligt alternativt förslag.

Enda rimliga slutsatsen är att de vill ta bort västlänken och inte bryr sig om att ersätta den med något annat. Då västlänken är till för att lösa upp den kollektivtrafikutmaning vår region står inför går det inte att se ett nej annat än som ett nej till kollektivtrafik.Vi ser hur andra regioner utvecklas mer genom att hela regionen knyts ihop med kollektivtrafik, vi hör spårvagnarna långsamt gnissla sig fram och märker hur affärerna flyttar ut från centrum. Allt beroende på en eftersatt kollektivtrafik. Staten har gett oss korten att spela och alternativen är ingen trängselskatt i stad med usel kollektivtrafik eller trängselskatt i en stad med moderniserad kollektivtrafik.

Vi behöver försvara en satsning på kollektivtrafik, vi alla Göteborgare.





1 kommentar:

  1. Vägvalet har tydliggjort hur de ser alternativet till trängselskatten.

    1. Istället för västlänken vill de ha en mycket billigare pendeltågsslinga som i och för sig gör ökad turtäthet på pendeltågen men gör kaoset vid centralstationen värre, inte är till någon nytta för fjärrtågen och inte alls addresserar behovet av att nå flera knutpunkter i centrala Göteborg.

    2. När det gäller övriga investeringar i kollektivtrafik så halverar de dessa.

    Det är tydligt att deras alternativ handlar om att inte satsa på kollektivtrafiken.

    http://www.vagvaletgbg.se/fragor-och-svar/ett-alternativ-till-det-vastsvenska-paketet/

    SvaraRadera