torsdag 29 augusti 2013

Säckstation och genomgående station

I en debattartikel läste jag att säckstationer fått dåligt rykte men att de egentligen var bra, hmmm. Kanske ska vi ha lite mer sakargument i debatten. Som jag ska visa finns det ett antal fördelar och nackdelar med säckstationer som gör att fler och fler städer åtminstone väljer att kombinera det med en genomgående station åtminstone för pendeltåg.

Fördelar med säckstation

  1. I gamla tider när ånglok behövde få service och tas ur drift var det bra att vagnar kunde få ett annat nytt förberett lok i andra änden.
  2. När stationen tjänstgör som ändstation för tågresan kan man förlägga resenärernas förflyttning i samma plan som perrongerna utan trappor som krånglar till det för dem.
  3. Det behövs bara anslutningsspår i en riktning, vilket sparar mark (som är värdefull i stadskärnor).
För moderna tåg behövs mer tid för städning av vagnar etc. än det behövs för lokservice och det man kan säga är väl att det blir allt vanligare med lokförardel i båda riktningarna så punkt 1 i och för sig inte är någon fördel men kanske en minskande nackdel. När det gäller punkt 3 är förstås tunnel ett vanligt sätt att fortsätta att spara mark trots att det är genomgående station.

Fördelar med genomgående station.
  1. Spåranvändningen blir mycket enklare och det ökar kapaciteten hos stationen. Det principiella problemet med säckstation är att in- och utgående tåg måste korsa varandra vid dubbelspår och det minskar kapaciteten.
  2. När tåget inte behöver städas och skötas om vid den hårt trafikerade centrala stationen så kan väntetiderna minskas drastiskt. Detta är framför allt något som pendeltågstrafiken drar stor nytta av.
  3. Körsträcka och därmed tid sparas då tågen inte behöver köra fram och tillbaka samma väg.
Det finns många lösningar med spår i olika plan smarta system för att växla om tågen osv. men den ökade komplexiteten hos säckstation finns kvar. När stationen växer och trafiken med detta så blir detta ett allt allvarligare problem. Även när tåg har två lokdelar så blir det tydliga tidsförluster när lokförare måste flytta sig från en enda av tåget till den andra om de behöver vända på en säckstation. För stora säckstationer så kan tidsförlusterna bli stora då tågen åker fram och till samma väg och denna är lång och går via flera växlar etc.

Sammanfattningsvis så kan säckstation för fjärrtåg som ändå stannar och vänder och städas ur på centralstationen erbjuda tillgänglighet i samma plan och en liten fördel för resenärerna men det är ytterst tveksamt om det motiverar stationens ökade komplexitet och minskade flexibilitet. För pendeltåg och andra tåg som snabbt ska vidare åt ett annat håll med många av sina passagerare är det svårt att hitta några  som helst fördelar med något annat än genomgående station.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar