fredag 2 augusti 2013

Lyssna på argumenten för Västlänken

Idag kommer en slutreplik kring tillväxt och stadsutveckling från Vägvalet: Lyssna på kritiken av Västlänken.

Den första delen av repliken är någon slags polemik med miljöpartiet kring främlingsfientlighet där jag bara anser att Vägvalet missförstår miljöpartiet. Att välkomna flyttande svenskar är en bredare fråga än etnicitet. Jag har fått stryk för min bakgrund och retats för min dialekt vid flytt inom Sverige. När jag flyttade till vår huvudstad och desperat sökte bostad där var det en framträdande politiker i staden som hävdade att den som var född i Stockholm skulle ha förtur till bostad. Jag uppskattar miljöpartiets hållning att vi ska välkomna människor som vill och behöver flytta mellan olika orter.

Jag anser att vi fått lyssna på mängder av kritik av Västlänken och den kritiken har verkligen inte varit speciellt saklig och välunderbyggd. Det behövs verkligen inte mer av slogans som #tunneltillHaga. Tänk en kriterieanalys från Riksrevisionen får bilda underlag för påståendet att den är olönsam.Vägvalet påstår att de har ett alternativ som är bättre men tittar man på budgeten är det bara en nödlösning för genomgående pendeltåg. Göteborg behöver snabba transporter till flera punkter i staden från många andra ställen och orter och Göteborg behöver avlastning av sina kollektivtrafikströmmar i centrum, de är kraftigt överbelastade. Västlänken är utarbetat som bästa alternativet att lösa detta och Vägvalets förslag försöker inte ens lösa dessa problem.

I sin replik släpper de all sin saklighet. Västlänken kommer att göra mängder av infrastrukturprojekt samhällsekonomiskt lönsamma och möjliga att finansiera. Lönsamheten för Västlänken är beräknad utan hänsyn till om dessa görs eller inte. Det är faktiskt riktigt lögnaktigt att i repliken blåsa upp kostnaderna för Västlänken med dessa projekt.

Hade Vägvalet varit ärliga hade de eftersträvat en folkomröstningsfråga för att säga nej till Västlänken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar