fredag 2 augusti 2013

Angrepp på all kollektivtrafik

När Vägvalet samlar ihop alla pågående och alla möjliga framtida investeringar i järnväg för vår region för att få ihop kostnaden 50 miljarder för Västlänken så är det förstås grovt osakligt. Ett osmakligt debattknep.

En lite djupare analys kan dock innebära att vi ser förutsättningarna för det resonemanget. I ett nästa steg bör de förstås vara beredda att hävda att alla dessa investeringar är olönsamma. I annat fall får ju Västlänken draghjälp av dem. Det här innebär att de bygger upp för ett angrepp på all spårbunden trafik.

Den här diskussionen känner vi igen. Vägar har lättberäknade positiva effekter av transportekonomi och svårberäknade negativa effekter på miljö etc. Spårbundet har svårberäknade positiva effekter på vår livsmiljö och våra mötesplatser. Det har alltid funnits förespråkare av väg och bil som beskyllt satsningarna på spårbundet för att inte leda till någon konkret nytta och kommer säkert så förbli. De städer och regioner som ser längre och satsar på tunnelbanor, pendeltåg och tåg de lever vidare medan de som inte gör det förtvinar. Vi bör gör ett val och det är inte Vägvalets val. I en livskraftig region kan bilen bli till större nytta.

2 kommentarer:

  1. 35 mdr i kostnader för Västlänken påstår Vägvalet men det är tydligt att det handlar om 35 mdr i extra satsningar för västsverige. 35 mdr ytterligare till oss i den här regionen som Vägvalet anstränger sig för att se till att vi i västsverige inte får. Om de lyckas är det bland annat ajöss med Boråsbanan, Ringötunneln, Fyrspår på Västkustbanan, Fyrspår på Västra stambanan

    SvaraRadera
  2. Lite jämförelser när det gäller kostnader för olika trafikslag.

    http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/anlaggningsbyggen/article3378202.ece

    SvaraRadera