torsdag 1 augusti 2013

Knyta samman arbetsmarknaden

Jag tar ett inlägg från en malmöpolitiker som utgångspunkt. "Sträckan Oslo-Göteborg-Malmö-Köpenhamn kan bli en arbetsmarknadsregion." och någon kan säkert ironisera över att tågpendling mellan Oslo och Köpenhamn är världsfrånvända drömmar. Poängen är dock istället att regionerna överlappar. När smärtgränsen 1 timme pendling underskrids mellan många orter så breddas arbetstillfällena och företagsmöjligheterna på många ställen.

Halmstad kan betraktas som del i både regionen Malmö och regionen Göteborg och företag där kan ha inpendlande nyckelkompetens från flera håll. När endera av ett par får en viktig karriärmöjlighet i någon av de större städerna behöver inte båda tvångsflytta dit utan den enas viktiga kompetens kan bli kvar på den mindre orten. Trollhättan kan gå vidare från att bli med i Göteborgsregionen genom att också knyta sig närmare Oslo och Norge. Borås kan knyta an till både Göteborg och Jönköping.
Då kan inte Göteborgs säckstation ligga som en bromskloss!
Hela tanken bygger på att företag och boende ligger tidsmässigt nära viktiga knutpunkter för kollektivtrafiken. Det är därför det är viktig med de Västlänkens tre knutpunkter i Göteborg. Det vore så positivt om Trollhättan utökade med ytterligare någon station. Det är så avgörande att Halmstads kollektivtrafiksystem knyter an till järnvägen. När Västlänken börjar pumpa igenom resandeströmmar till olika delar av staden och närliggande orter. När den gemensamma järnvägen för många knutpunkter och den rätta infrastrukturen driver upp turtätheten. När Västlänken finns då kommer många infrastrukturprojekt för regionen få kraftigt ökad lönsamhet.
Flera stationer är avgörande för livskvaliteten i de omgivande orterna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar