söndag 25 augusti 2013

Blåa parker


Det känns som att det är dags för en paus från den direkta debatten om trängselskatt och västsvenska paketet. Debattartikeln Västlänken nödvändig för bättre järnvägar punkterar på ett tydligt sätt de negativa myterna trots att Vägvalare går upp i falsett kring artikeln. Jag har blivit mycket förtjust i en organisation som heter YimbyGBG som arbetar intensivt med att belysa hur Göteborg ska utvecklas på bästa sätt. De tar upp allt från ganska små detaljplaneändringar för ett kvarter söder om Falkenbergsgatan till de stora drömmarna om kollektivtrafiksatsningar, ökat byggande och en mer levande stad. En debattartikel kring hur Frihamnen ska användas: Jubileumsparken riskerar att bli en gökunge belyser på ett utmärkt sätt de saker som behöver tas hänsyn till. Själva slutsatsen har jag ännu inte tagit slutlig ställning till utan det var en idé om hur parker bör utformas som väckte många tankar. En stad som Göteborg ska kanske satsa på mer blå parker.


En blå park är en park där själva vattenspeglarna är det viktigaste, en park där himlens blå speglingar är den viktigaste delen av skönhetsupplevelsen. En blå park kan byggas upp av flytbryggor och små broar mellan dem. Bara det finns en barriär mot stora vågor så kan mycket av parken bestå av sånt som flyter och den kan vara flexibel och förändras och visa upp nya sidor varje år. En blå park kan byggas så att den passar in i det gamla som funnits tidigare och vare sig det är kajer, kranar eller något annat som minner om svunna tider för hamnstaden kan det bli en härlig del av jubileumstaden Göteborg. Ett enkelt promenadstråk med några meters bredd intill husen blir till något helt annat när det har en vattenspegel intill. Det blir en strandpromenad en del av en blå park.

När vi tänker framtidens Göteborg ska vi ha ett tänk där parker med en huvuddel vatten ofta är stadens lungor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar