måndag 2 september 2013

Pendeltåg behöver samarbeta med annan kollektivtrafik

Reser man med med pendeltåg så kliver man av vid en enda station i nordöstra delen av Göteborg. Lisebergsstationen är ett patetiskt försök som nästan alltid är öde då den inte har någon anslutande kollektivtrafik. Är man på Eklandagatan kan man få förslaget från reseplaneraren att gå dit men i södra delen av gatan så föreslås en resa genom hela centrum via Göteborgs Centralstation innan man åker tillbaka söderut. Chalmers har 2 minuter tunnel till Korsvägen men det sista hundratalet meter är så omständliga så att reseplaneraren föreslår resa in till Centralstation även för den som ska söderut. Det finns bara en punkt i stan där alla som reser med pendeltåg byter till annan kollektivtrafik och därför tvingas alla spårvagnar, stombussar, expressbussar dit trots att det är en trafikpropp. Det talas om att modernisera spårvägen men det avgörande för att lyckas med det är att lösa upp knuten mitt i.

Studerar man moderna kollektivtrafiklösningar så ser man att gränserna mellan vad som är spårvagn, tunnelbana och pendeltåg löses upp. Under en resa kombineras de olika trafikslagen nästan omärkligt och det finns flera alternativ på var man byter.

Stockholm har redan idag flera naturliga smidiga bytespunkter mellan pendel och tunnelbana men har nu startat ett projekt Citybanan i samma storleksordning som Västlänken. Citybanan ökar genomströmningen men jag hävdar att det viktigaste syftet är att skapa fler centralt placerade stationer med anslutning till tunnelbanan. Att resenärer tar sig till rätt del av staden innan byte blir en stor avlastning på systemet.

En moderniserade spårväg med fler tunnlar, mer snabbspårvagn med färre stopp är något att eftersträva för Göteborg men för att det ska få effekt måste pendeltåg och spårvagnar samarbeta och avlasta varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar