torsdag 19 september 2013

Allt fler gillar trängselskatt

Den initiala reaktionen i Stockholm på tankar om trängselskatt var att storkonsumenterna av vägutrymme blev väldigt arga och fick med sig många andra som inte funderat så mycket på alternativen. När alla insåg vilka konsekvenserna blev så upptäckte en stor majoritet att trängselskatt var något positivt och nu finns det stöd för att utvidga systemet. Det är lätt att hålla med någon ivrig men när väl korten är på bordet måste man ta konsekvenserna även av dåliga beslut. Då vill man ha tänkt efter själv.

När trängselskatten infördes i Göteborg så satt jag och höll med när kollegor och vänner gnällde. Det var inte förrän jag uppmärksammade att de statliga pengarna och investeringen i Västsverige var hotad som jag tog ställning för ja. Nu har det gått drygt ett halvår och jag har inte hamnat i kö en enda av de gånger jag behövt ta bilen. Jag har räknat ut att trängselskatten har sparat mig pengar eftersom att stå i kö kostar mycket pengar på många olika sätt. Bensin, arbetstid och sjukdom! När jag försov mig och slängde mig i bilen oplanerat alldeles för sent så hann jag ändå. Ovärderligt!

I början hörde jag bara om det orättvisa med betalning i Backa etc. men under halvåret har jag förstått mer och mer av rättvisan med systemet. Bilkörning får betala för sina effekter och de som kör på olämpligaste tidpunkter får betala mest. Svaga grupper utan tillgång till bil slipper betala skatter som går till trafikskador och miljöskador orsakade av de som har det bättre ställt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar