lördag 1 juni 2013

Långbänken om Göteborg

Så länge jag kan minnas har det tokiga med att ha Göteborgs central som en säckstation ifrågasatts men det ena lilla meningslösa ombyggnadsprojektet efter det andra har avlöst varandra medan alternativen diskuterats. Så länge jag minns har den tröga passagen genom Göteborgs centrum diskuterats, spårvägar är väl traditionellt och mysigt men kunde vi inte ha någon kollektivtrafik som är snabb också. Alternativen diskuteras och diskuteras och nu har vi ett uselt kollektivtrafikcentrum där Brunnsparken i rusningstid skulle passa som dataspel. Styr alla bussar, fotgängare och spårvagnar med millimeterstora marginaler.

Alternativen diskuteras i decennier medan trafikinfarkten kryper allt närmare.

Tunnelbana brukar tas upp i städer av vår storlek men det blir bara ett förslag det stoppas av lera, spårvagnstradition och dessutom krav om att människor ska överge bilen i större utsträckning. Tåg och buss för långfärdstrafik på ny bättre plats längre ut från centrum och någon snabbförbindelse in till centrum men affärsägarna bleknar av förskräckelse och pendlarna in till centrum de skakar dystert på huvudet inför en kraftigt förlängd restid. Modern snabb-bana i luften är för dyrt och tekniskt svårt, separera buss och tåg terminaler men hur ska vi byta, satsa på nya centra men hur ska kollektivtrafiken fungera dit, hur ska människor utan bil exempelvis komma till Sisjön osv.

Tänk Göteborgspolitikerna lyckades enas om Västlänken och västsvenska paketet och dessutom lyckades de förhandla sig till en lösning där staten går in med mycket pengar.

Det var ett problem, det krävdes att de som bilpendlar till jobb etc. ska vara med och betala. De skulle vara med och betala och en del av deras pengar skulle kunna gå att använda för kollektivtrafik. De som inte har råd med bil skulle betala mindre del av kollektivtrafiken än de som har råd. Här har vi en kapitalstark, röststark grupp som kan hitta någon som kan börja driva kampanj och nu sitter vi där. Ska vi vänta ytterligare några decennier medan alternativen utreds fram och tillbaka igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar