måndag 24 juni 2013

Förbättringarnas omvägar

I mitt förra inlägg driver jag en tes om att satsa på kollektivtrafiken för att förbättra för bilägarna. Den tesen kan behöva fler praktiska exempel för att få riktig stuns.

När vi blir tvungna att ta bilen och köerna ringlar så är förstås inte första tanken att det är kollektivtrafiken som behöver satsningen. Vi ser ju ofta istället dåligt utbyggda vägar som det vi vill ändra och glömmer att det är lätt hänt att vi bara flyttar runt problemen när vi bygger ut. Det är ofta som att bättre kollektivtrafik kan minska mängden bilar mycket mer och på ett riktigt effektivt sätt få ner köerna.

När vi ser hur trafikkaoset i centrum gör stadskärnan ogästvänlig vill vi ofta hitta alternativen någon annanstans men trafikflödet ut från centrum åt alla håll späder på problemen ytterligare. Det är istället så att snabb tillgång till olika delar av centrum för alla skapar en levande stad där alla snabbt kan komma till det de önskar. Det bästa alternativet är att få centrum att fungera bra och vara lätt att nå.

När bussen är försenad och tåget har lokproblem då tänker vi lätt fy fan för västtrafik när det hade varit bättre att fundera på hur västtrafik ges chansen att fungera bra? Jo genom en bättre kollektivtrafikinfrastruktur som gör att västtrafik kan arbeta effektivare med att möta våra behov. Tänk en pulsåder genom Göteborg och pendelparkeringar, då kan vi kombinera det bästa från två trafikslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar