söndag 23 juni 2013

Kollektivtrafik gör bilen bra

Jag njuter av den frihet min lilla bil ger mig, att jag kan hämta mina kära i centrum för en färd långt ut till havet och skogar och ängar.

Det är dock väldigt positivt att Göteborgs ledning vaknat upp för behovet av förbättrad kollektivtrafik. För sent tycker jag i och för sig. Det är roligt att Göteborg kan bli en cykelstad men vi ska fortsätta att ha mycket bilar i centrum.

Städer som glömmer bort sin kollektivtrafik förtvinar. Affärerna flyttar ut till bilisterna istället och stadskärnan blir bara en plats för köer som ingen vill besöka. Samhällets svaga marginaliseras för att de inte kommer åt stadens utbud och när de märker detta börjar bilbränderna.Regionsamarbetet minskar då många tycker att det är tungt att köra långa sträckor och väljer bort att resa, medan resan på 40 minuter från stadskärna till stadskärna medan man läser tidningen och använder sin iPad är effektiv tid.

En satsning på kollektivtrafik är viktig för alla oss som vill använda både bil och andra sätt att ta oss till centrum av en stad vi tycker om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar