onsdag 19 juni 2013

Diskussion med en 08

http://www.flickr.com/photos/earthinfrastructure/
Jag börjar med att berätta att jag har en mor från Stockholm och att jag bott där några år och känner väldigt många trevliga Stockholmare och vet att de flesta är positiva till Göteborg och våra ambitioner. Det här inlägget handlar mycket mer om att vi i Göteborg inte ska gå på principer framtagna av de som kommer utifrån. Det handlar om att de som har sitt hjärta någon annanstans inte ser Göteborgs utveckling som speciellt central och nu när det gäller Västsvenska paketet så är det vi som bor här som har avgörandet i vår hand och vi gör rätt i att brinna för Göteborgs utveckling. Nu släpper jag in herr 08: 
Skulle du också tycka det var ”rättvist” att vi i Stockholm belägger alla bilar registrerade i Göteborg med en trängselskatt för att de åker igenom Stockholm?  Eller vore det kanske välförtjänt
Hmm Stockholm har redan en trängselskatt så vad är det han hänger upp sig på. Det är nog så att genomfartstrafiken är helig? De som kommer till Göteborg för att de egentligen vill någon annanstans de tycker jag skulle kunna få betala mer men uppenbart inte han. De bara utnyttjar våra vägar utan att bidra på något sätt. Det finns nog fina principargument i bakgrunden men vi i Göteborg ska vara medvetna om att de inte är framtagna med vårt bästa i fokus. Det är faktiskt staten som tagit fram upplägget för trängselskatten och har möjlighet att besluta om den, de har kommit fram till att sveriges andra stad är värd satsningar och att människor från andra landsändar bidrar. Då ska vi inte luras att försämra för oss själva. Dags för herr 08 igen:


Helt klart är att de som lever på marginalen och har bil drabbas värst av trängselskatten
Ett uttalande som ger ett lurigt intryck av att trängselskatten drabbar de svaga. Det är till att börja med att det är en mycket liten andel av bilpendlarna som verkligen lever på marginalen och sen får vi allt inse att själva ägandet av bil sållar bort egentligen alla de som har det riktigt tufft i vårt samhälle. Dålig och dyr kollektivtrafik, höjd kommunalskatt och en stagnerande ekonomi för kommunen är alla alternativ som drabbar de svagaste mycket hårdare. Herr 08:

i stället för att ta lagen i egna händer via en lokal beskattning som drabbar alla, och inte de specifikt som bor och verkar i Göteborg? 
och här ges också intrycket att vi Göteborgare skulle göra något olagligt när det är staten som tar beslut om trängselskatten. Det är inte så att Örebro och andra orter kan ta ut trängselskatt annat än om staten tycker det är bra för hela Sveriges infrastruktur. Det är alltså vår regering och riksdag och en hel del förståndiga stockholmare som står bakom att vi ska ta ut trängselskatt på detta sätt. Regionen och sverige vinner på att Göteborg förbättrar sin infrastruktur och ska självklart vara med och betala.


Hela Skåne växer så det knakar. Tillsammans med Stockholmsregionen drar de Sverige just nu. Sitt inte och reta upp dig på det.
Nej jag är tacksam för den fina tillväxt som Skåne och Stockholm har och hur den driver på Sverige. Däremot retar jag mig på att statens pengar pumpats in i dessa regioner och inte alls kommit Göteborg till del. Jag är inte arg på Göteborgspolitikerna över att de äntligen kom loss och satsade på Västlänken. Nej jag är oroad över att det tog så oerhört lång tid för dem att komma loss och se till att Göteborg fick den satsning regionen behöver. Jag retar mig på att politikerna fortfarande inte är tillräckligt pålästa för att försvara ett paket som är så viktigt för Göteborg och omkringliggande orter.


6 kommentarer:

  1. Vilken ära att få vara med i din blogg.

    Jag kallas lite föraktfullt för ”herr 08” och du drar fram din mamma från Stockholm vad det nu har med det hela att göra. Mer intressant är att 08:an och du själv båda växte upp i Mariestad och vi gick tre år i samma klass där vi satt tillsammans du och 08:an under gymnasietiden. Vi skulle nog till och med kallas för ganska goda vänner.

    08:an kommer att inom en femårsperiod lämna Stockholm, eller egentligen norra Mälardalen där 08:an just nu bor.

    ” Hmm Stockholm har redan en trängselskatt så vad är det han hänger upp sig på.”

    Återigen blandar du friskt bort korten. Skillnaden är att den trängselskatt som finns inte drabbar genomfartstrafiken vilket jag påpekat säkert tio gånger. Jag har inga andra synpunkter på om ni vill ha trängselskatt, men dina inlägg visar ju med all önskvärd tydlighet att detta enbart handlar om Göteborgs välbefinnande och då har jag lite svårt att förstå argumentet att Örebro eller Västerås inte skulle kunna kräva samma sak då det kan gynna deras infrastruktur.

    Alla genomfartsresenärer, oavsett var de bor och ska, skall betala infrastrukturskatt till Göteborg men ingen annanstans beskattas man för genomfartstrafik. Tycker du verkligen att det är rimligt?

    Vänliga hälsningar från herr 08 vars privata konversation med dig du tagit brottstycken från och gjort offentligt utan att meddela eller fråga.

    SvaraRadera
  2. Vän du är anonym och jag är inte efter några personangrepp på dig även om jag blev kraftigt provocerad av det du sa. Jag är inte heller ute efter att utmåla de som bor i 08-området, Stockholm eller Mälardalen som några hemska översittare. Däremot uppfattade jag det du sa som rent ruskigt von Oben och jag upplever att den här debatten har fått starka inslag av översittaraktiga typer som leker med principer och struntar i vad som händer med Göteborgs kollektivtrafik och stadskärna.

    Jag har uppfattat att dina argument riktar in sig på genomfartstrafiken och ovan försökt att bemöta dem. Din princip håller jag inte med om och ser inga fördelar för Sverige om vi skulle anamma den. Istället kommer det moderna samhället ställa ökade krav på att vi tar betalt för bilkörningen på ett sätt så att det är de som skapar problem som betalar. De som bor i glesbygd och har bilen som enda val kan inte krävas på högre bensinskatter etc. men rent generellt betalar inte bilarna sina kostnader. I ett bra framtida samhälle så ser jag bilen som viktig men då måste den betala även för sjukvård, skador på byggnader, och miljöeffekter.

    För mig är den här diskussionen dock inte någon liten mysig principdiskussion utan det handlar om att försvara min stad mot ett nej som skulle skada den allvarligt.

    SvaraRadera
  3. "De bara utnyttjar våra vägar utan att bidra på något sätt."
    Gäller det inte Göteborgare och andra som åker igenom Stockholm via genomfartsleden Essingeleden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stockholm får gärna ha trängselavgift på Essingeleden för min del, ser inget principiellt felaktigt i det. Det är dock mycket troligt att Stockholm skulle göra dumt i det då den avlastning av centrum de fått med nuvarande system skulle kunna minska.

      Jag är ingen principryttare men skulle jag vilja rida på någon princip så skulle det vara principen om att det ska vara lätt och gratis att ta sig till svenska riksdagen.

      Radera
  4. Oavsett vad du tycker så är det som gäller idag att man inte beskattas för genomfartstrafik. De enda som är för dylik beskattning är MP och V.

    SvaraRadera
  5. Ja och det har staten bestämt inte vi Göteborgare

    SvaraRadera