torsdag 27 januari 2011

Vi ska hedra offren för förintelsen

Jag känner mig tyvärr nödsakad att börja i änden att jag är en pro-palestinier. Det är så många som vill polarisera debatten och är man för något måste man vara emot något annat. Det är så många som tror att en sorts extremism ska bekämpas med motsatta sorten men så är det inte alls för extremism bekämpas av modiga människor som står upp för tolerans, öppenhet och samarbete mellan människor med olika åsikter. Att vara för palestinierna innebär inte att man ens är emot israelerna och absolut inte att man är emot judar. När det sen gäller förintelsen är det något mycket större.

Förintelsen handlar om hur lågt vi människor kan sjunka och är något som gäller oss alla. Kunskapen ger oss alla medel att göra något bättre. Jag anser inte att Förintelsedagen ska ha sitt huvudfokus på allmänna rasismfrågor etcetera den ska ha sitt fokus på att hedra offren. På samma sätt som nazisterna gjorde allt för att judar, romer och många andra skulle förlora all sin heder så ska vi andra av medmänskliga skäl hedra just dessa offer. Vi ska göra det i förvissningen att det ger heder åt mänskligheten.

http://www.freedigitalphotos.net/images/Other_Sports_and_Lei_g225-Medaglie_p13340.html

Jag länkar till Helena von Schantz som skriver klokt och bra Sumpa inte förintelsedagen och till Bombadill med En trofé till Helena lyfter fram hennes kamp mot extremism. Jag länkar till LRs sida. Idag ska jag leta fler tänkvärda inlägg på detta tema.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar