lördag 29 januari 2011

Kunskap och att lyda auktoriteter

Förintelsedagen startade en mängd tankar och känslor och idag startar jag med att hedra offren för förintelsen ..... för att stärka medmänskligheten i oss alla. Nu har jag ägnat mig en hel del åt att förstå mekanismerna bakom och hur vi påverkas idag och hur vi bör påverkas. Jag tar min utgångspunkt i Milgram's Obedience to Authority Experiment och börjar i änden att vi alla kan gå väldigt långt när det gäller att passa in i ett socialt sammanhang och att vi har ett behov av att lyda auktoriteter. Mitt resonemang ska inte stanna där men titta gärna på youtubeklippet nedan om du inte känner till experimentet.

Vad är det då för slags auktoriteter vi är villiga att lyda i så hög grad? Experimentet handlar om en kunskapsauktoritet men vi bör fråga oss om det är den typen av auktoritet som vi oftast böjer oss för eller om det finns andra som vi kan gå ännu längre för att följa. När fursten sa till Galileo Galilei att solen rör sig kring jorden så böjde sig alla för furstens auktoritet. Dr Mengele med så mycket av kunskapssökande i sitt liv blir en symbol för att kunskapsauktoriteter behöver bekämpas men frågan är om inte Hitlerväldets auktoritet byggde på okunskap och revanschism. Var det människor med stor tilltro till kunskap som jagade iväg världens bästa forskare från Tyskland. Idag vänder vi oss ofta till människor med starka känslor som våra auktoriter, människor som visar stort engagemang i någon fråga blir ledare och de som presterar bra inom de mest skilda områden får besvara frågor om det mesta. Tänker vi tanken att Hitler fick mycket auktoritet genom sitt stora engagemang för Tyskland så kan vi nog känna en och annan rysning.

Kunskap är inget vaccin mot ondska men omsorg och engagemang för någon grupp är det som oftast startat de mörkaste händelserna i vår historia. Mitt val är att prioritera kunskap, inte i motsättning till andra fina värderingar utan som en förutsättning för att de ska lyckas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar