lördag 29 januari 2011

Ett kunskapsparadigm för vår värld

Arbetsmarknad, utveckling och utbildning är ett fokus på skolan som jag argumenterar starkt för i bloggen  Lärare är bra att ha och i mitt förra inlägg Kunskap och att lyda auktoriteter så diskuterar jag i  vilken mån kunskapsfokus leder oss rätt och drar slutsatsen att kombinationen med annat är nödvändig men att prioriteringen av kunskap är viktig för att de andra ska leda rätt.


För att förstärka detta vill jag berätta lite om kontext, dvs i vilket sammanhang kunskapen kommer till. Medvetenheten om vikten av detta börjar växa till sig inom skolvärlden men jag låter som ofta Gertie Hammarberg Tersmeden bidra med en berättelse Platsens historia ovärderlig i undervisningen där ett förmedlande av värderingar och tankar sker med hjälp av en plats. Helena von Schantz får bidra med hur kontroversiell kunskapens röst kan bli men hur viktig den är i Den konflikträdda brandfacklan.

1 kommentar: