tisdag 20 januari 2015

Tidningskampanjer mot partier

Sverige har ju en historik av en borgerligt dominerad tidningsmarknad. Alliansen vinner nästan alla valdebatter i alla tidningar men i övrigt har nyhetsrapporteringen en stark strävan efter opartiskhet. Nu har GT slagit in på en ny linje med kampanjjournalistik som de också marknadsför som spännande och nytänkande. Jag tror dock att de helt missat att inse hur lätt de då renodlat ses som en politisk motståndare och deras förmåga till allsidig granskning blir lidande.

Nu menar jag inte politisk kampanj är omöjligt för en tidning. Jag menar bara att det finns avsevärda risker med den. GTs kampanj för folkomröstning är ett utmärkt exempel på detta för fylld av hårda ord mot ledande politiker klarar den ändå den stora fällan om att upplevas som en politisk part. Däremot har den bittra resan efter folkomröstningen inneburit mycket större risker med hyllningar till avhoppare från politiska partier och beskyllningar av s-pampen för mutbrott. Framför allt bland socialdemokrater har man kunnat observera en allt bittrare syn på GT som en politisk motståndare.

Då borde GT sett detta som varningssignaler för att de ligger farligt till när det gäller att upplevas ha allsidig nyhetsbevakning. Att då blåsa upp vad jag menar är en Freudiansk felsägning av Lena Malm är helt fel taktik och riskerar att cementera dem som politiska motståndare. S-partiet mot GT-partiet.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar