onsdag 28 januari 2015

Jättegrottan, Gårdaalternativet rena skämtet

Gårdaalternativet tar upp svårigheterna med bangårdarna och Kostnader med Gårdaalternativet tar upp vilken glädjekalkyl de har hittat på. Det känns dock som att vi hanterar detta alternativ väl snällt av respekt för de äldre Chalmersingenörer som står bakom det.


Det innebär en jättegrotta på 250*500 meter plus alla anslutningar till denna. Mer än dubbla volymen för alla Västlänkenstationerna.


När man inser storleken på grottan går det att räkna på kostnaden och snabbt är man uppe i samma storleksordning på kostnad som Västlänken.


När man inser storleken på grottan och alla anslutningar, sprängningar etc. som är troliga så går det också att inse vilka stora risker egentligen större delen av stadsdelen Gårda löper.


Slutligen med cirka 100000 arbetsplatser i stadsdel Centrum och att tyngdpunkten för arbetsplatser hamnar någonstans mellan Centralen och Järntorget, lite söder om linjen mellan dem. Att då flytta vår centralstation längre bort från denna tyngdpunkt, att flytta den bort från överfarten till Hisingen innebär att drygt 20 000 pendlare får i genomsnitt flera minuter längre restid. 67000  besökare till Göteborg C, 90000 tillsammnans med Nils Ericsson Terminalen får också denna genomsnittligt högre restiden då det inte bara är arbetsplatser utan även boende som har sin tyngdpunkt tydligt väster om Gårda.

3 kommentarer:

  1. Jättegrottan 250*500=125000 kvadratmeter kommer att vara helt först i sitt slag. Hållfasthetsberäkningar, säkerhetslösningar och logistik med sprängningar och bortransport av material kommer att vara helt unik. Fast mest på ett besvärligt och dyrt sätt.

    Olskroksbangården där spår från 3 håll ska sorteras in till 10 spår är en mardröm av komplexitet. I de modeller där det sker ett stegvis överförande av trafiken från nuvarande Göteborg C så kommer det dessutom vara ständiga förändringar i denna komplexa sortering.

    Tyngdpunkten av Göteborgs arbetsplatser ligger nära Vasaplatsen och nuvarande knutpunkter för att åka vidare till olika ställen innebär ett extra byte för nästan alla passagerare. Flera minuter längre för alla som ska till Hisingen drabbar färre men är också ett stort problem.

    SvaraRadera


  2. Den mest realistiska utformning av stationen för att nå samma kapaciteten som Göteborg C plus Västlänken är minst 8 långa plattformar som möjliggör vändning i två riktningar för fjärrtrafik och istället för de 4 som Västlänken bygger. För att fjärrtågsspåren skall kunna ta emot 400-450 m långa tåg, samt kunna nyttjas i båda riktningar samtidigt för kortare 250 m tåg, behöver fjärrtågsspåren vara ca 500 m långa. Dessutom har Gårda även 4 spårvagnsspår i sin plan.

    Med järnvägsnormala 12 m breda plattformar och smalare sidoplattformar för spårvagnarna blir bergrummet nästan 250 m brett, och med många 500 m långa spår. Detta medför att Gårda totalt skulle kräva mer än dubbelt så mycket volym för stationer som Västlänkens samtliga stationer totalt kräver.Tillsammans med de breda tillfartstunnlarna för alla spår, överdäckningen av E6 vid stationen och omläggningen av spårvagnstrafiken medför att Gårda skulle bli minst lika dyr som Västlänken.

    SvaraRadera
  3. Glöm inte heller att stora delar av Gårda är riksintresse vilket gör exploateringsmöjligheterna där minimala. Den enda mark som frigörs är den delen av motorvägen de däckar över, vilket inte är mycket.

    SvaraRadera