tisdag 5 augusti 2014

Tillväxtkraft för Göteborg och regionen






Göteborgs ekonomi är inget vidare och skola mm missköts, det byggs på tok för få bostäder här och en del blir ganska pessimistiska om vår framtid. Skilda världar på nära håll visar hur ekonomin ser ut för Göteborg och det är verkligen ingen entydig bild. Skattekraft 2014 visar att Göteborg med genomsnittligt skatteunderlag på 152,8 tusen kronor/person har svårt att hävda sig i regionen med genomsnittet  198,2 tusen kronor eller mot Stockholms län 217,3 tusen kronor/person enligt denna statistik.

Att Göteborg har nettoinflytning är förstås ett positivt tecken om att vår stad är attraktiv men det är klart att det är går att utläsa oroande tendenser ur Rekordhög inflyttning och invandring till Göteborg. Det kan låta cyniskt att analysera skattekraft hos de som flyttar in men tyvärr är det en viktig del av en ekonomi i balans och långsiktig förmåga att klara solidariteten med de som har det svårast. Att kranskommunerna profilerar sig mot grupper med större skattekraft riskerar att förstärka den obalans som redan finns i att centralort behöver stå för en stor del av det utbudet av gemensamma aktiviteter för en större region.

En mycket hög skattekraft i de centrala delarna av staden visar att talet om en ort på dekis är helt fel. Storstadsområdet står sig också väl jämfört med många kranskommuner med hög skattekraft som gör att en ekonomin i området är en av de bättre i landet. Obalansen där områden som Angered och Frölunda kan ha en tuff sits medan Kungsbacka mfl kommuner kan erbjuda sina innevånare både lägre skatt och högre servicenivå är ett problem som kan kräva åtgärder men som helhet borde hoppet om våra möjligheter vara starkt.

Erfarenheter av förtvinande centralorter som drar med sig en hel region i en nedåtgående spiral ger väl ändå lite skäl till att analysera läget. Alla motorvägar som började stråla ut från Göteborg kan ju ha bidragit till att Göteborgs skattekraft har sjunkit relativt sett pga utflyttning till orter längs dem. I Snabbgående kollektivtrafik för samhällets möten tas utgångspunkten i sociologi och mötesplatser för människor som det som driver tillväxt och utveckling. Det uppstår många frågeställningar kring vilka infrastruktursatsningar som driver utveckling och tillväxt för Göteborg och vilka som kan få motsatt effekt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar