måndag 4 augusti 2014

Dubbelt så många behöver kollektivtrafik

Bilar i Göteborg visar att var 3:e person i Göteborg har bil. Tar man och studerar bilarna som kommer åkande på en väg kan man snabbt se att det rör sig om typ 1/10 del med mer än en person i dem. Tar man då de som gör som jag och lämnar bilen hemma och åker kollektivt av ekonomiska skäl så balanserar det lätt upp. 2/3 av oss i Göteborg har inte möjlighet att använda bilen i vardagen, dvs dubbelt så många kan inte använda bil som de som kan göra det.

En resvaneundersökning för Göteborg visar förstås på att antal resor med bil är större än med kollektivtrafiken. De förklaringar som kan finnas till skillnaden kan vara.

  • Bilister är flitigare resenärer
  • Mycket av trafiken skapas av tillresande bilister
  • Yrkestrafik är en stor resegenerator
Jag tror att vi behöver ta mer hänsyn till de som inte har tillgång till bil. Det är säkert så att många av dessa kan gå eller cykla till skola eller arbetsplats men ofta när tillvaron strular är det som viktigast med alternativ. Det är säkert så att många inte behöver resa så mycket men andelen bilar är ganska hög bland pensionärer och alla de andra kan allt behöva möjligheten också. Yrkestrafiken är viktig på mängder av sätt men något högre avgifter så att även de överväger sina alternativ borde väl vara rimligt.

Johan Wopenka skriver en intressant ledare i GT: Vi måste ha bilar när kollektivt inte fungerar. Huvudpoängen är förstås helt glasklar, vi behöver ha bilar som en reserv och ett komplement till vår kollektivtrafik och detta blir ännu viktigare när kollektivtrafiken underfungerar. Däremot får vi inte glömma att det är dubbelt så många Göteborgare som inte har det alternativet, trots att det är jätteviktigt med läkarbesöket, mötet på arbetsförmedlingen eller intagningen på skolan. Högre avgifter för bilister så att de betalar sina egna kostnader är då inte alls orimligt och det drabbar inte de viktigaste resorna för då är inte kostnaden avgörande. Ser vi också att bil i storstadstrafik medför mycket mer kostnader kan vi också behandla landsbygden rättvist. När kollektivtrafiken är dålig måste vi få in pengar till att göra den bättre snabbt annars är det en majoritet vars behov blir eftersatta.


2 kommentarer:

  1. Bortser man från de fyra stadsdelarna Torslanda, Askim, Älvsborg och Kärra-Rödbo så är det i de andra 17 stadsdelarna mer än 40% av familjerna som inte har bil. I Biskopsgården, Majorna, Linne, Centrum, Högsbo, Frölunda, Örgryte, Kortedala, Bergsjön är det mer än 64% av familjerna som inte har bil.Det är riktigt många familjer i Göteborg som är hänvisade till kollektivtrafik.

    http://jatilltrangselskatt.files.wordpress.com/2014/05/bilc3a4gande-gc3b6teborg.gif

    SvaraRadera
  2. Bakgrundsinformation kring inkomstläget

    http://hurvibor.se/lanssidor/goteborgsregionen/stadsdelar/

    SvaraRadera