måndag 2 december 2013

Sån möda, så lite substans

Vägvalets stora skämtare Anders Trewe, lyfter nu i Västlänken en betraktelse den så kallade Hisingslänken som "alternativet" till Västlänken. Det var länge sedan förslaget kom och det har sågats många gånger. Det är långt med mängder av information om allt möjligt och bland annat påstås i en omfattande figur att alla restider blir kortare än med västlänken. Att det beror på att tågen inte går in till centrala Göteborg förtigs så där bara av en händelse. ;-) Västlänken kallas omväg men den som studerar fakta kan upptäcka att det går fortare att åka västlänken än nuvarande järnväg om man ska söderut. Fler stationer gör i och för sig att tiden blir någon minut längre men effekterna av att sprida ut påstigningsplatserna gör pendeln så mycket attraktivare och många kommer att vinna stort på att kunna välja en av tre avstigningsplatser. Mycket tabeller och lite sanningar.

Huvudfokus på Hisingslänken är dock att bygga ut stationer och järnväg på Hisingen. Det författaren inte berättar är att i stort sett alla dessa föreslagna investeringar blir lönsammare om det finns en västlänk så att de knyts närmare till centrala Göteborg.

Alla de här amatörerna som lägger så mycket möda på att utreda järnvägsalternativ när de egentligen redan gjort sitt vägval de kämpar hårt men de kan inte en bråkdel av vad de som gjort en riktig utredning av västlänken kan. Det är roligt med deras järnvägsintresse men det märks att deras intresse inte är så genuint. Vägvalet har valt att ligga lågt med sina alternativ, med tanke på dessas kvalitet är det kanske inte ett så ärligt val men säkert taktisk riktigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar