måndag 30 december 2013

Dödade i trafiken

Tänkte mig på en liten analys av hur mycket vi värderar ett människoliv till. Det kan låta cyniskt men min stora poäng är att vi i konkret handling håller på att uppvärdera värdet av en människas liv. Vår medmänsklighet ökar.

Jag tar väg E20 som utgångspunkt. När den byggdes var trafikskador inte någon betydande faktor och jag tror ingen vet om de ökade eller minskade. Nu när det motioneras om att förbättra vägen är det trafikskador som lyfts som huvudskälet. 37 dödade under en 10 års period är det viktigaste skälet. 3 miljarder skulle det kosta att göra om hela sträckan till 2+1 eller bättre. Det går förstås inte att förutsäga hur många färre som skulle dödas i trafikolyckor men en initierad gissning är att 3/4 skulle kunna undvikas. Investeringen skulle förstås också innebära att det blev färre trafikskadade men här fås ändå en siffra på värdet av ett människoliv 3000/(0,75*37)=108 miljoner.

I Göteborg med i genomsnitt 10 dödade om året så skulle samma värdering innebära att vi satsade en miljard om året för att få ner trafikskadorna. En sådan budgetpost finns förstås inte men kanske kan vi förklara en hel del av det som upplevs som krångel och förbud med att även vi i Göteborg värderar människoliv högre.

Kan det vara så att vi bör värdera människoliv ännu högre och stå ut med ännu mer "bilfientlighet" som en del uttrycker det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar