torsdag 19 december 2013

Fler spår ger mer resmöjligheter, så enkelt är det

Hans Sternlycke påstår att Västlänken är inte framtidsäker och det är sorgligt att Järnvägsfrämjandet drabbats av en ordförande som visar sådan bristande förståelse för hur järnvägssystem bör vara uppbyggda och dessutom bedriver kampanj mot västsveriges viktigaste nysatsning för järnvägen. Redan i augusti demonstrerade jag och Sören Jensen i GT hur fel ute han är: Västlänken är bästa alternativet. Nu försöker han hävda att Västlänken är dålig inför framtiden när det egentligen är flera av alternativen som kommer att överbelasta den spårkapacitet vi har genom Göteborg om det byggs snabbtågslinjer etcetera.

Västlänken erbjuder extra spårkapacitet utöver den befintliga och hur denna stora avlastning av befintliga spår skulle kunna låsa in oss för framtiden är en ren gåta. I stort sett alla säckstationer världen över kompletteras med linjer för genomgående trafik just för att avlasta det spårområde som blir så överlastat hos en säckstation. Det är ett rent genidrag att utnyttja denna nödvändiga lösning för att också tillhandahålla snabb spårbunden lokaltrafik, något Göteborg har trängande behov av.
Alla dåliga alternativ till Västlänken som varit på tapeten får renässans av Sternlycke men Därför är gårdalänken inget alternativ,  Spårvägens framtid, och Stor nytta av Västlänken visar varför detta leder helt fel. Västlänken 2021, förstärkningsalternativet + en vändslinga som länge har förordats av Vägvalet har inte behandlats så utförligt men Göteborgs säck ger för liten vändradie och dessutom så har beräkningarna på förstärkningsalternativet visat att det knappast blir några besparingar alls trots att nyttan är så mycket mindre. Hisingsalternativet som dyker upp ibland är ett antal intressanta satsningar på Hisingen som dock samtliga får högre lönsamhet om Västlänken kan ge dem direktanslutning till viktiga punkter centralt i Göteborg. Här analyseras alla de stora alternativen till Västlänken: Fyra alternativ till västlänken.

Allelänken som Sternlycke pratar sig varm för, får högre värde genom en knutpunkt i Haga. Ingen har tänkt tanken att snabbtåg ska gå i västlänken utan istället är den avlastning av spår som sker en viktig del i att detta ska bli möjligt i den nuvarande spårsträckningen. Sternlycke talar om att Västlänken tar ekonomiskt utrymme från andra satsningar men egentligen är det så att Boråsbana, Västkustbana mm får den lönsamhet som krävs för att det ska bli några satsningar genom att Västlänken byggs. Västsvenska paketet blir ett kraftigt ekonomiskt plus för Göteborgs kommun med 3-1=2 miljarder i nettoplus för lokaltrafik. Har inte Göteborgs kommun råd att göra några satsningar på snabbspårvägare etc. med västlänken så har de absolut inte råd att göra det utan den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar