fredag 27 december 2013

Modern trafik

Vi börjar med att titta på några trender i samhället. Vi värderar människoliv högre och högre och trafikskador kommer bli något vi lägger ner större och större belopp på att undvika. Vi har en tydlig urbanisering och i  Snabbgående kollektivtrafik för samhällets möten så refereras en sociologisk avhandling om hur detta bör leda till ökad kollektivtrafik och tätare samhällsbyggen. När mänskligheten vinner i kontroll över vår planet ökar kravet på hur vi ska använda den makten och miljöfrågorna kommer att bli allt viktigare över hela vår planet. De kommer att bli ett avgörande konkurrensmedel.

Då kommer hastigheterna tvingas ner på vägarna för att spara människoliv. Då kommer ytan för trafiken i städerna att krympa och miljöfrågorna få oss att tänka efter hur vi vill prioritera. Subventionera kollektivtrafik, inte bil kommer att bli en självklarhet.

Bilen har en framtid genom sin flexibilitet och dess miljökonsekvenser kommer att minskas men den kommer helt enkelt bli för långsam för långresor när genomsnittshastigheten blir 80 medan tågen kör i 280 km/h. Den har en framtid i stadstrafik men dess andel måste minska tydligt då många bilar tar för stor plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar