På väg till jobbet
Bussen
gungar iväg med ett lite extra stort ryck idag men jag sitter redan med
telefonen i hand och har börjat skriva. Det är fascinerande vad prylar
kan förändra mitt sätt att leva. Det var inte ens länge sedan jag hade
ett helt annat sätt att ta mig till jobbet. "Kläderna gör mannen" säger
man men frågan är om det inte i högre grad är prylarna som gör det.
Vid jul en gång om året brukade han "beblanda sig med populasen" och
åka buss och tunnelbana medan egen bil var en självklarhet resten av
året för han tillhörde ju inte vanligt folk. En äldre gentleman med
statligt jobb och hatt. Numera är det ju bara en minoritet som inte har
råd med bil och själv vet jag hur jag kunde köra två gånger 45 minuter
till jobbet, delvis på småvägar för att undvika köer. Jag satt där
dödstrött, trafikfarlig tidiga morgnar eller efter långa dagar men det
här med att vara bilägare var en identitet, något jag kallade frihet.
Ekonomin knakade men jag körde på ändå tills det kraschade och jag inte
hade någon bil längre. Är det fler än jag som suttit där bakom ratten
med drömmar om att vara något extra?
Det här med snabba starka
bilar har varit en dröm så länge jag kan minnas. Under en semesterresa
för killar var diskussionen hela tiden i Paris, Bordeaux, Marseille och
Trelleborg: Vilken Porsche är snyggast? Strax efteråt mötte jag han som
förstörde porsche-drömmen. En 37-årig man som bodde hemma hos mamma och
pappa för allt engagemang hade gått till att skaffa en Porsche. Han
sålde skor som loosern i "Vår värsta år" men hade inte ens skaffat en
egen familj att inte trivas med. Ferrari fick ta över rollen som
drömbilenoch den är nog häftigare men tänk längtan blev aldrig lika
stark igen. Idag när jag tar mig fram med bussar och tåg så inte sitter
jag och drömmer om snabbare kollektivtrafik. En resa med Shinkansen gick
ju i avsevärt högre fart än någon sportbil kommer upp i men inte känner
jag mig som vinnare i Formel 1 när jag åker med. Man måste vara väldigt
ung för att tro att de spårbundna Farfarsbilarna ska gå att styra.
Köer, fartgupp och allt lägre hastighetsgränser gör att det finns allt
färre möjligheter att känna sig riktigt snabb. Nollvisionen har
verkligen förstört många drömmar. Förlorade kappkörningen med tåget för
länge sedan men oddsen blir bara sämre. När jag lägger på momsen på
hastighetsbegränsningen tar hustruns blick glädjen ur detta. När tåget
kör ifrån bilarna och jag är ombord så måste jag dela segern med
alldeles för många för att det ska ge någon riktig kick. Istället sitter
jag här med mobil, padda eller både och. Jag är bara passagerare och
medan jag mumsar på min medhavda macka säger jag i alla fall till mig
själv att jag tillhör "the multitasking generation". Det händer väl lite
väl ofta att jag somnar och då gör jag förstås inte mer än en sak men
jämförelsen med att somna vid ratten kan vara lite plåster på såren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar