måndag 11 november 2013

Vem är lurad

Jag påpekade det ganska självklara faktum att Västlänken skapar 3 tunnelbanestationer och fick följande Twitter-svar:

Nej, nu har du blivit lurad... @janlenander Det är tågstationer som byggs kommer inte användas för lokaltrafik
.

och kunde inte avhålla mig svaret:

@LarsLowgren Va? Tänker du: Tågstation, lokaltrafik förbjuden! ;-)


Har Lars Löwgren helt missat att från Korsvägen måste man in till centralen för att byta till flera av de linjer som går västerut för att sen åka tillbaka till Haga. Det borde finnas en och annan som tycker att någon minut med pendeln är ett bättre alternativ än 10-15 minuter spårvagn.

Det finns otaliga alternativ där människor i väst eller på resa dit gärna slipper trafikaoset vid centralen. Någon minut på bana i tunnel kan verka mer lockande än många minuter på gnisslande spårvagn för resor mellan alla de tre stationerna.

Att Haga stationen har alla möjligheter att bli ett nav för tunnelbana och redan förbereds för det gör det inte mindre lockande. Att banan i tunnel heter pendel gör bara att spårkvalitet och hastigheter går upp.

PS. Nej-sägarna gör ofta stor sak av en påhittad principskillnad mellan pendeltåg och tunnelbana men missar att det världen över finns en skala av lösningar och att exempelvis Tokyo New York mfl riktigt stora städer har flera olika typer av tunnelbanor och att i Tokyo är övergången till pendeltåg omärklig. En halvstor stad som Göteborg kan vinna mycket på att inte använda för olika system och integrera de två systemen.

Den skillnad som finns är en gradskillnad när det gäller avstånd mellan stationer och möjliga hastigheter. För Göteborgs första lilla steg mot tunnelbana är det som jag nämnde ovan bara positivt att reslängderna är ganska långa. Det ökar nyttan redan med det första lilla steget. Stockholm visar med sin stora utbyggnadssatsning av tunnelbanan att Göteborg måste vara mer aktiva inom detta område och snarast komplettera de tre stationerna med mera tunnelbana.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar