lördag 11 januari 2014

Kritik av okunniga politiker

Vägvalet har ju beskyllt andra politiker för att vara okunniga massor av gånger. Ibland har jag hållit med och tyckt att nu borde dessa politiker kunna mer. Det jag då möter från Vägvalet är en underlig slutledning om att jag håller med dem om deras totala sågning av andra politiker som för okunniga i allt de gör.

Jag har en djup respekt för stora delar av våra politiker och anser dem mer kunniga än mig på mängder av områden.


Jag anser också att Västsvenska paketet var välutrett och att alla politiker som bedömde detta underlag som tillräckligt för ett ja visade god förmåga att bedöma trovärdigheten hos ett expertutlåtande. De som kritiserar visar däremot stor okunnighet, då deras alternativa källor antingen inte har uttalat sig så eller inte besitter nödvändig sakkunskap.

Sen ser jag det som kritiskt viktigt att vi får till ett ja och då efterlyser jag att fler av våra politiker skaffar sig den djupa sakkunskap som behövs för att argumentera kring trängselskatten. I detta ligger inte ett uns kritik av deras sätt att fatta beslut kring västsvenska paketet utan jag tror att i stort sett alla gjort det på ett välgrundat vis. Jag anser också att okunskap om infrastruktur hos våra politiker har inneburit att satsningar som borde gjorts för länge sedan fortfarande diskuteras men hur det kan uppfattas som kritik av att de äntligen gör något är för mig en gåta. Våra politiker i Göteborg behöver bli bättre på infrastrukturfrågor men det vore helt fel att klaga på deras välgrundade beslut när det är deras inaktivitet som är problemet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar