måndag 27 januari 2014

Grusplanekramare och nejsägare

Vi vet ju att det finns många bilkramare som anser att det är bilfientligt att påpeka att andelen biltrafik behöver gå ned, att en bra stad byggs så tät att bilen får sämre utrymme, att modern syn på människoliv innebär kraftiga reduceringar av bilarnas hastigheter både i stad och på landet. Jag har ju ägnat en hel del tid åt att förklara att jag är en bilälskare som trivs med bilens flexiblitet men att den just blir det bästa transportmedlet genom att jag minskar hur ofta jag använder den.

Nu senast har jag stött på några grusplanekramare. De tycker att en liten centralt placerad "park" Haga kyrkoplan ska ha en enorm grusplan och försvarar den mot alla förändringar. De ser en ny pendeltågsstation i närheten som något ont trots att den kommer att göra parken mycket attraktivare för många fler människor. Det är fascinerande nog så att parker blir tryggare och bättre av att användas av fler människor. Det är mänskligt att korta avstånden till andra människor.

Nej har låtit så självsäkra så att många trott att de haft rätt men när det i nejets fotspår uppstår det ena efter det andra mest absurda ställningstagandet, kommer inte opinionen att börja svänga? ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar