tisdag 1 oktober 2013

Vändslinga till papperskorgen för Vägvalets alternativ

En av Vägvalets käpphästar i sin kampanj mot Västlänken är att de har ett alternativ som är mycket bättre och billigare. Det är i huvudsak en idé lanserad av Lennart Wassenius (c) infrastrukturplanerare bosatt i Lerum om att bygga en vändslinga ovanför spåren för att snabbt vända på tågen. Den presenteras i Satsa på rätt Västlänk istället. Exakt upprinnelse till idén är svår att hitta men att Kurt G Larsson, civilingenjör och och Claes Westberg fd. trafikdirektör också har varit delaktiga framstår som troligt. Här den motion om att utreda den som Vägvalet lämnade in, och den bilaga som beskriver utförligare.

Nu när vi kan räkna med att möta detta alternativ genom en hel valrörelse, kan man undra om 20 miljoner i utredningskostnad inte hade varit en rimlig prislapp för att kunna strunta i det. Det händer ju att jag tycker att våra politiker inte varit tillräckligt på bettet när gäller att verkligen se till så att de förbereder sig för den nödvändiga diskussionen. Det här förslaget borde ha analyserats så att inte alla ska behöva leta argumenten varje gång när det dyker upp.

Innan järnvägsutredningen gick djupare in på sina huvudförslag så utvärderades mängder av alternativ och i och för sig förkastades förslag med vändslingor vid ett tidigt skede men det berodde på att dessa förslag inte verkade ge några bra lösningar. Varför Vägvalets förslag är så otillräckligt beskrivs väl i Vändslinga ersätter inte järnvägstunneln. I punktform beskriver jag de viktigaste invändningarna i den och från andra källor.
  1. Vändslinga löser inte säckstationsproblematiken med en mycket komplex bangård. Att Göteborg dessutom har en säck riktad norrut innebär dessutom en rejäl omväg för södergående tåg precis där bangården är som smalast och mest komplex.
  2. Vändslingan fördelar inte ut belastningen på flera stationer och då resmålen är spridda över stan blir det inga förkortade restider. Problematiken kring hur resenärerna tar sig till och från pendeltåg uppvisar inga riktigt snygga lösningar utan lär istället förlänga restider.
  3. Vändslingan avlastar inte Göteborgs kollektivtrafik och ett eskalerande problem i området Brunnsparken-Centralen kan bli helt ohanterligt men även övriga delar av Göteborgs centrum behövs avlastning med hjälp av stora effektiva trafikströmmar.
Nej vändslingan bör inte kallas Västlänken 2021 utan Västbänken 30 år till - en långbänk kring Göteborgs lokaltrafik. En så dyr lösning med så lite nytta kommer aldrig genomföras utan det är bara en förhalningstaktik från ett parti som valt väg i stället för kollektivtrafik och vill bromsa en nödvändig infrastruktursatsning.

Tyvärr är dock inte den här analysen så djup som jag skulle ha önskat utan det behövs mycket mer för att vi snabbt och effektivt ska kunna förpassa det här förslaget till det runda arkivet varje gång det dyker upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar