onsdag 2 oktober 2013

Theo svarslös om deras alternativ

I ett tidigare inlägg har jag tagit upp Vägvalets alternativ till Västlänken. Det aktualiserades av att de deklarerade att de vill fortsätta att bekämpa Västlänken även vid ett Ja till trängselskatt. Vägvalet känner ju stolthet över att de presenterar ett komplett alternativ med budget och allt och undviker sällan att nämna detta alternativ.

Vi var några stycken som började ställa frågor om alternativet.

1. Har inte alternativet en glädjekalkyl då jämförelser med liknande projekt som är mindre komplexa (förstärkningsalternativet) ändå visar på att just Vägvalets alternativ är billigare?
2. Den på gränsen till reglerna snäva svängen alldeles intill ett bostadsområde kommer den inte innebära kraftiga störningar, gnissel?

Frågorna var inte så välformulerade som ovan, Twitter, men ändå tydliga. Vägvalets ordförande Theo Papaioannou väljer ändå att undvika den första och skämta bort den andra. Nu kan man ju inte kräva att en politiker är påläst om allt rent tekniskt men just Theo har ju själv varit ganska bitsk när kommunledningen inte haft några tydliga svar. Att han blir så här svarslös kring partiets officiella alternativ och till och med slingrar sig med att de har många alternativ är svagt. Det är inte rent spel mot väljarna.

8 kommentarer:

  1. Här kommer lite mer frågor som gärna hade kunnat få lite svar:

    3. Hur mäter de när en 6 km lång Västlänk ändå blir 9 km till Almedal.
    4. Tror de verkligen att Pendeltågen ska dundra fram i 140 km/h i den skarpa svängen uppe i Olskroken.
    5. De har vackra bilder på en terminal som del av bangårdsviadukten. Är den med i kostnadsuppskattningen.
    6. Anslutningar till annan kollektivtrafik är ofta det allra svåraste och dyraste i samband med banor på höjd över mark. Är detta med i kostnaderna?
    7. Stationen verkar komma längre bort från all annan kollektivtrafik än både västlänkenstationen och nuvarande station. När det inte finns några alternativ kommer det inte innebära förlängda restider?

    SvaraRadera
  2. Härligt att du belyser detta. Jag ser inga problem i att partiet tycker som de gör, men när de lägger fram förslag av ytterst tveksam karaktär och får folk att tro på det. Det är bara inte okej. Jag är evigt trött på att viktigpettrar som har bättre alternativ till Västlänken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag inser att det som känns riktigt ohederligt. Det är att hävda att det finns billigare alternativ till Västlänken och sen när det alternativt som de valt som sitt officiella och grund för sin budget börjar ifrågasättas så i stället för att försvara det så hoppar han vidare till andra

      Radera
    2. Här undviker Theo att svara på kritik av Västlänk 2021 genom att hävda att de har flera.

      @janlenander Det var inte det jag gjorde. Jag sa att det finns flera bättre alternativ till #västlänken Vi lyfte fram ett @gabriellindh

      Det han inte inser är att han behöver kunna försvara åtminstone ett gärna fler alternativ om han ska kunna hävda att det FINNS fler bättre alternativ. Är inte det han ägnar sig åt en rent ohederlig argumentationsteknik som behöver avslöjas.

      Radera
  3. Det blir nog knepigt för Vägvalet att plötsligt säga "Nej det visade sig att det inte finns några bättre alternativ till Västlänken". Då har dom inte så många starka argument för sin politik. Istället för att vara ett parti som hittat ett dyrt systemfel i samhället, blir dom mest ett parti som gnäller på att man bygger ut infrastruktur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis när de bestämt sig för att skrotande av Västlänken är nästan lika viktigt som nej till trängselskatt och något de vill kvar för att hålla liv i partiet även efter ett nej så börjar deras omhuldade alternativ att spricka i fogarna. Undrar om Theo kan få upphovsmännen till detta förslag att ta en riktig diskussion med några som tagit sig tid att läsa på?

      Radera
  4. Bättre alternativ EXAKT vad är BRA nyttan med västbanken i lera och dåligt berg DETTA HAR JAG ALDRIG FÖRSTÅTT frågor på det?
    Man bygger bort nyttan för all framtid
    TRAMS MED SKATT UTAN NYTTA TÄNK FRAMÅT

    SvaraRadera
    Svar
    1. VERSALER och höjd röst brukar inte göra innehållet trovärdigare Jakob man kan fås att tro det faktiskt bara är du som inte förstått. Nu är det så många grundlösa rykten i gång att du inte är ensam om att tro att västlänken ska gå mer än en tredjedel i lera. Dessutom är metoderna för lera drastiskt förbättrade, se Götatunneln. Varifrån har du fått att Västlänken ska gå i "dåligt" berg. Det är inte så? Huvuddelen av Västlänken går bra berg och bara en mindre del i svårare förhållanden.

      Det är förstås trams med en skatt utan nytta men trängselskatten tjänar ju in sig själv bara genom att köerna minskar pga den och mängder av resenärer sparar tid. Lägger man då till det att västlänken är ett oerhört positivt projekt så blir nyttan riktigt stor.

      http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1922152-vastlanken-nodvandig-for-battre-jarnvagar

      Radera