tisdag 8 oktober 2013

Ta stegen till kollektivtrafiken

Bilen är så flexibel och står där alltid beredd och att tänka nytt är inte lätt. För mig krävdes det att jag blev av med bilen och tvingades och jag höll på att tappa sugen på alla sätt när jag satt där och letade anslutningar och kollade biljettpriser. Att min hälsa förbättrades och att jag blev mindre trött det märkte jag först efter ett tag. Något senare kunde jag ta ett arbete som jag aldrig sökt om jag inte vant mig vid hur mycket som kan göras medan man åker tåg.

Nu pratade jag med en kvinna som tyvärr aldrig gav det chansen. Hon hade kanonläge med bara en dryg halvtimmes färd men promenaden till bussen hemifrån behövde göras 10 minuter i förväg och då blev det dubbla restiden. 40 mot 20. Avgörande var dock det här med att börja passa ytterligare tider. Det kändes för jobbigt och hon hann inte upptäcka att när rutinen kommer så blir den ökade strukturen en vän.

Att byta är ett förändringsarbete fullt av sökande efter information och provande av alternativ. Bok, sova eller frukost på bussen, det är ständigt fullt med nya val. Förbereda jobb, latte i handen eller prata med medresenär medan tåget färdas 140 km/tim, det gäller förstås att upptäcka möjligheterna som passar just en själv. Ett förändringsarbete är jobbigt men belöningen kan bli förvånande stor.

Det var fascinerande att upptäcka hur livet blev så mycket bättre. Tänk jag upptäckte hur jag hann med mycket mer och plötsligt fick jag till och med lust att dra igång after-work med kollegorna och det blev riktigt kul.

2 kommentarer:

  1. Stämmer väl överens med hur jag upplevde övergången till att enbart åka kollektivt. Det skapar struktur, man upptäcker nya saker i sin omgivning, kommer på nya vanor att ta med sig när man åker. Jag tex skulle inte överleva utan min stund med kaffe på bussen varje morgon. Istället för att komma helt uppstressad till jobbet som jag gjorde när jag körde bil, kommer jag utvilad och pigg med en satans lust!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så, jag har väl blivit iPhone-nörd men oj vad mycket uppdaterad jag är numera kring allt som händer. Jag sover också mycket på bussen, tur att jag inte kör ;-)

      Radera