måndag 27 maj 2013

Öppna brev till Frida Boisen

En stackare som måste betala trängselskatt
Där satt jag i bussen i trafikstockningen på Göta Älv bron, när jag kom ner så såg jag en gammal dam som nästan blev nersprungen i det kaos som alltid uppstår i rusningstid vid Göteborgs centralstation. Från en trafikinfarkt till en annan infrastrukturinfarkt. En stad av Göteborgs storlek utan tunnelbana och inte ens med pendeltåg som går genom staden och hämtar upp på flera ställen. Jag läste om GTs kampanj mot trängselskatten och insåg att nu får det vara nog. Hur långt får egoismen och bilismen breda ut sig och lämpa över kostnaderna på oss andra? Jag har nu startat facebook-gruppen Öppna brev till Frida Boisen. Boisen är den chefredaktör på GT vars kampanj ledde till att vi nu ska folkomrösta om något som redan är infört. Här följer mitt första öppna brev till Frida.

Jag skriver för att din kampanj skadar Göteborg min hemstad vars framtid ligger mig varmt om hjärtat. Din kampanj är skickligt genomförd och jag märker hur även delar av den tar fäste i unga sinnen men det gör inte dess budskap mindre fel. 
Dina motargument mot alla tankar om att Göteborgs infrastruktur drabbas har varit spetsiga men den bristande tilltro vi nu har fått mellan ledande politiker, den utdragna diskussion vi nu får och den egoism som flödar in i debatten kommer att skada alla framtida initiativ för lång tid framåt. 
Den väntade höjningen av kommunalskatten blir bara hundralappar i månaden men det blir kännbart för de som inte har så mycket att röra sig med. Det känns oerhört orättvist för mig som Göteborgare att ta på mig kostnader som borde bäras av hela regionen. Jag som åker kollektivt får höjd skatt medan bilåkarna i orterna runt omkring med lägre kommunalskatt slipper.

Hälsningar Jan Lenander
 
Här finns någon som slipper trängselskatt
En av de bärande delarna i Boisens texter har varit en demokratiaspekt där en folkomröstning mer eller mindre är nödvändig för att det ska vara demokratiskt. Min ena dotter hade köpt det resonemanget men representativ demokrati är ibland mer demokratiskt än folkomröstningar ifall frågorna inte har ett enkelt ja eller nej. Trängselskatten kan låta som en ja eller nej fråga men sanningen är att den alternativa finansieringen är full av olika val där det det blir mycket olika resultat om individen jämför med höjd kommunalskatt eller slopad tågtrafik. I det här fallet är det ju egentligen så att det var staten som tvingade igenom den här finansieringen och om det ska folkomröstas så borde det vara hela Sverige som väljer mellan att staten betalar och vägtullar.

2 kommentarer:

  1. Rörande att lämpa över kostnader på er andra:

    Enligt Gunnar Malm, Generaldirektör på Trafikverket och således inte helt obekant, är bilismen det enda transportslag som bär sina egna kostnader. Lastbilstrafik, spårbunden trafik, kollektivtrafik i allmänhet samt sjöfart är en förlustaffär för samhället, det subventioneras.

    Om vi tar en titt på år 2011 så översteg skatteintäkten från bilisterna Trafikverkets TOTALA budget med hela 12 miljarder kronor, som alltså gick rakt in i statskassan och vidare till andra projekt. Utöver detta var alltså banavgifter och andra intäkter från kollektivtrafiken även dessa rena bonuspengar för staten. Dessutom åtnjuter kollektivtrafikresenärerna lägre moms på biljetten än momsen som gäller vid bensinpumpen.

    Västsvenska paketets största satsning är Västlänken, som står för 20 av 34 budgeterade miljarder, alltså nästan 60 % av paketets budget. Det har ingen bäring alls på biltrafiken, men sägs underlätta (därom finns faktiskt inga bevis, då både Trafikverket och Riksrevisionsverket bedömt projektet som samhällsekonomiskt olönsamt) för kollektivpendlarna.

    Med andra ord torde finansieringsbehovet av 14 miljarder istället tagas ut på biljettpriserna i kollektivtrafiken för rättvisast effekt. I andra hand en regional skattehöjning.

    DU, som kollektivpendlare, parasiterar alltså på MIG som är bilist. Det är dags att DU också drar ditt strå till stacken, herr Lenander.

    SvaraRadera
  2. Ett litet tankeexperiment med att alla kollektivtrafikåkare skulle åka bil och därmed mer än fördubbla trafiken genom tunneln etc. demonstrerar hur viktigt det är för biltrafiken att kollektivtrafiken fungerar. Det går förstås att hävda att de flesta kollektivtrafikresenärer inte har tillgång till bil så de kan inte korka igen staden men då leder till istället tankeexperimentet till att 100 000 tals människor inte kan ta sig till arbeten och utbildningar. Det är ett rätt dystopiskt scenario.

    Att bara studera kostnaderna för trafikverket missar helt kostnaderna i sjukvården, bullerkostnader, husskador och miljöeffekter. Det är en rättvisa med stora skygglappar du förespråkar. Hu vad hemskt!

    SvaraRadera