onsdag 29 maj 2013

Är det här skäl nog för en skatt?

http://www.flickr.com/photos/macspite/379060845/
En bild säger mer än tusen ord och åtminstone jag hör bullret, känner avgaserna och andra utsläpp. Användning av bilar påverkar alla runt omkring. Jag har dessutom räknat på de långsiktiga miljöeffekterna. Det är inte så att biltrafiken står för sina kostnader.

Jag förespråkar inte en höjning av bensinskatt och andra generella pålagor. Att bilar kostar mer än de bidrar med ska kunna balanseras upp av att bilen är nödvändig för att människor ska kunna leva drägligt på landsbygden. Det är däremot ytterst rimligt att bilkörning kostar extra på platser med ökade problem, exempelvis nära stadskärnor och tätbebyggelse, det är rimligt att bilkörningen där får betala lite extra.

3 kommentarer:

  1. http://ulfbjereld.blogspot.se/2013/05/nar-skall-folkomrostningen-om.html

    SvaraRadera
  2. Jag noterar att du inte är speciellt intresserad av att svara mig på varför du anser att du som kollektivpendlare skall subventioneras av mig som är bilist. Du har heller inga svar på varför trängselskatten är rättvis när vi bilister i praktiken är de enda som faktiskt står för våra kostnader för samhället och mer därtill. Förövrigt vore det intressant att höra din åsikt om hur vi skulle finansiera kollektivtrafiken om bilismen helt upphörde, då vi skulle sakna i runda slängar 60 miljarder i skatter årligen. Var skulle vi hitta dessa pengar?

    Vidare får du hemskt gärna förklara för mig varför Västlänken alls behövs? Vi talar en tunnel i en stad där tunnelbana ansågs olönsamt i alla år som kostar NIO gånger mer i byggkostnad än Berlin Hauptbahnhof, som är Europas största centralstation. Det finns alternativ som kostar betydligt mindre och ger större samhällsnytta.

    Jag vill poängtera att jag inte har sagt att vi skall lägga ned kollektivtrafiken, däremot måste vi bilister och ni kollektivpendlare leva i symbios och samsas. Då krävs effektiva lösningar för att så många som möjligt skall kunna få det bättre, inte bara bortskämda Hagabor som inte orkar gå den korta sträckan till centralstationen (jag har själv gått den sträckan, det är vad som kallas för gångavstånd).

    Jag förstår om du inte vill, eller kanske främst kan, svara.

    Vill också påpeka att även om jag ville skulle jag inte kunna åka kollektivt, mitt liv går inte ihop då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ledsen att jag dröjt med svaret kommentarsfunktionen har strulat så jag var inte medveten om din kommentar.

      Jag håller ju inte alls med om att bilisterna står för sina kostnader utan ifall man räknar in miljöeffekterna betalar de långt under vad de kostar samhället. Exempelvis så skulle vi hamna i en totalt ohållbar situation i världen ifall kineserna kört bil på samma sätt som vi här i Sverige. Lyckligtvis gör de inte det och vi kan skaffa oss ytterligare några års respit innan vi måste sluta subventionera biltrafiken.

      Jag har i flera inlägg redogjort för varför Västlänken behövs för kollektivtrafiken. Läs och kommentera där.

      Radera