söndag 8 juni 2014

Skadas Volvo av trängselskatten?

Volvoledningen, i flera olika bolag, har uttalat sig för trängselskatten men däremot kan vi möta medarbetare med en genuin känsla av att trängselskatten hotar deras arbeten.

Jag tror verkligen att en del gröna uttalanden har spätt på den upplevelsen och känner att även när jag själv jublar över peak-car kan det vara som ett hot för medarbetare i bilindustrin. Det borde dock vara tydligt att när trängselskatten togs fram så fanns inga ambitioner om att få bort bilen utan bara en önskan om att hantera en överbelastning av stadskärnan på ett konstruktivt sätt.

Det finns en oro för att Göteborg ska upplevas som en bilnegativ stad och att det ska ha negativa effekter på bilfabrikanten som har sitt huvudkontor i staden. Detta är en befogad tanke men miljörörelser finns över hela världen och en biltillverkare som har en debatt med alla miljörörelser upplevs inte som svag utan som tränad för en framtid som kommer.

Trängselskatten minskar andelen bilar centralt men det finns egentligen ingen ambition att minska bilar totalt utan bara en ambition om att utsläppen från dem ska minska ytterligare. Framtidens resemönster kommer säkert att innebära mer blandning av trafikslag då alla hårdgjorda ytor minskar tillgängligheten för affärer och service och den sista biten till olika knutpunkter är olämplig med bil. Det är också ineffektivt att vara uppbunden att köra själv långa sträckor när möjligheten att utföra saker på resande fot blivit så mycket bättre. Biltrafiken kommer förändras kraftigt men den frihet den kan innebära kommer vi aldrig kunna överge.

Volvo är inriktat mot ett segment av kunder med bättre ekonomi. Tiden är förbi då många svenskar köpte Volvo. Den grupp Volvo vänder sig till med sin nybilsproduktion är inte ett dugg känsliga för den nivån trängselskatten ligger på nu även om de förstås kan reta sig på den. De upptäcker ju istället ofta att minskade köer och sparad tid är värt mycket mer. Trängselskatt kan alltså innebära en ren konkurrensfördel gentemot billiga japanska bilar där trängselskatten är en mycket större andel av kostnaden för bilresan.

Svaret på frågan om Volvo skadas av trängselskatten är därför ett klart nej. Det är naturligt att Volvo säger ja till trängselskatt.



1 kommentar:

  1. Citerat från FB: "en grov överslagsräkning ger att Volvo säljer 1% av sina 500 000 årliga bilar i Gbgområdet (kanske 5000). Om då bilförsäljningen minskar lika mycket som bilkörandet har, dvs 2,5% totalt, så innebär det att Volvo skulle sälja 125 bilar/år färre. Dvs motsvarande 0,25 promille av försäljningen"

    SvaraRadera