torsdag 13 november 2014

Samråd eller gnällråd?

Jag var på samråd kring stationerna Haga och Centralen med en bra genomgång men sen var det frågestund och det var bara många djupt negativa till hela projekt som uttalade sig fastän mötet inte handlade om det. Sen fanns det en möjlighet att välja och alla professionella gick ut för att diskutera detaljer. Kvar en publik med 95% nej.
Det var talare efter talare som berättade om lera, hus som rasade i Amsterdam, fördyringar, Hallandsåsen, översvämningsrisken, duktiga ingenjörer som tagit fram massor med bättre alternativ. Samma fråga besvarades gång på gång. Sen kom det upp en miljössnubbe med ett stort plakat och började orera, fast han hade så mycket problem med plakatet, mic, etc att han höll på i tio minuter utan han sa något direkt. Det gick att gissa att det handlade om Västlänkens miljöskuld. Totalt hemskt!

Det är förstås sällan smart att bli arg men när det var min talartid hade jag blivit och summeringen av vad jag sa missar alla avbrott från andra och att jag ibland sökte ord och kämpade med känslorna. Ungefär så här ville jag säga:

Jag började med alla alternativ i GP och till slut Bergtunnel ett practical joke. Absolut dödstyst när jag kom till poängen. Sen sa jag att vi som är äldre bör ta ansvar även för en framtid vi inte får uppleva. Sen körde jag en retorisk fråga. Vad håller ni på med? Här tjatas det om alternativ och lera och någon ställer sig till och med upp med plakat och ödslar tiden. Ingen pratar om framtiden. Det är väl bra med att utreda alternativen låt politikerna lägga 100 miljoner på det men varför stoppa Västlänken under tiden när den ändå är den bästa





1 kommentar:

  1. Här är videon från samrådet. Jag talar efter 2.04.
    https://www.youtube.com/watch?v=QR7BZ7QTRhI

    SvaraRadera