måndag 5 maj 2014

Järnvägsinfarkt säger staten nej till

Folkomröstningen handlar om trängselskatt och det finns ingen annan del av Västsvenska paketet som nej-sidan har något övertag i opinionen. Det är alldeles uppenbart att det är finansieringen som folkomröstningen säger något om vad än Vägvalet påstår.

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Trafficjamdelhi.jpg
Wikipedia: File:Trafficjamdelhi.jpg
 
Det naturligaste scenariot är att höja kommunalskatten och sälja ut kommunala bolag. Personligen tror jag att vi får se fördröjningar av projekten för att minska summorna Göteborg måste punga ut med och en höjning av taxorna på pendeltågen för att minska belastningen på centralen.

Nu har vi då scenariot Vägvalet drömmer om med sig själva i vågmästarroll och en övertalad majoritet som tvingar staten att låta bli Västlänken. Inte ens den politiska delen av detta slag mot Göteborgs framtida kollektivtrafik känns realistisk. Vilket stort parti vill riskera att bli riktigt litet när konsekvenserna av ett sådant agerande blir kännbara? När köerna är riktigt kraftiga både för pendel och bil.

Då kommer vi till staten. Är Göteborgs ledning riktigt säkra på att vi ska skjuta oss i foten så kan nog staten gå med på det. Däremot kan jag inte tro att svenska staten ens för ett ögonblick tänker gå med på att vi skapar en jänvägstrafikinfarkt i Västsverige. Förstärkningsalternativet blir ett självklart val och kraven på medfinansiering kan minskas men jag menar att mer än hälften av trängselskattebortfallet måste ändå tas in med kommunalskatt etc. Vägvalets drömscenario är trist med mycket uppoffringar med lite positivt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar