tisdag 19 juni 2012

Nu väljer arbetsgivarna väg

Nu är det politik, nu är det allvar nu är det inte bara lite syrligheter och jag kommer förstås referera till tänkvärda sammanfattningar på min lugna blogg Lärare är bra att ha men fram till vad jag bedömer som en nödvändig strejk till hösten behöver vi börja förbereda oss på kamp.

För två år sedan i avtalsrörelsen gjorde arbetsgivaren påhopp om att lärare behövde kontrolleras mer och att lärare arbetade för lite så att det fanns utrymme att ta av genom ändrade arbetsvillkor och jag blev arg. Nu finns det ett rykte om att bara 10% av lärarna är duktiga och värda rejäla lönepåslag och jag väntar på att SKL ska dementerar sådana dumheter men det finns en risk att jag får vänta länge. På skollyftet skriver jag om det som är nödvändigt av avtalsparterna att tänka på i Avtalskonflikt kan leda till något gott och pekar på att för att skolan ska bli bra så får vi avstå från osanna påhopp.

I Lärarnas tidning och SKL: Lärarna missar historisk chans till uppvärdering så hävdar Ingela Gardner Sundström att "Nej. Vi har alla våra motparter och de andra arbetsgivarna att ta hänsyn till också. Vår möjlighet att göra ett avsteg från normen på 2,6 procent var att ha det som del i ett långt avtal" och jag inser att det hon säger är att ifall de inte tecknar ett avtal som innebär att andra yrken kan ta igen det vi lärare får extra i år så blir andra arbetsgivare sura. Det finns ju en risk att andra arbetsgivare får medarbetare som vill byta till läraryrket. Ska läraryrket uppvärderas och locka till sig medarbetare så måste påslagen just vara bättre än andras och locka till sig personer från dessa områden.


Nu står lärarkåren inför ett val om att stå enade i kamp och jag hoppas att vi har kraften och uthålligheten så att arbetsgivaren blir tvungen att göra ett annat val än att ständigt degradera vårt yrke.


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar