onsdag 20 juni 2012

Klarspråk om löner

freedigitalphotos.net 
Min syster är sjuksköterska och räddar liv som del av sin vardag och min sambo är socialsekretare och tar svåra beslut kring de människor som har det tuffast i vårt samhället. Självklart är detta yrken som jag gärna såg att de fick en bra löneutveckling. Det finns verkligen många yrken med en viktig funktion och jag kan inte hitta något som jag ser som oviktigt.

För att tala klarspråk så hävdar vi lärare ändå att vi bör ha bättre lönepåslag än alla dessa yrken och jag tar upp mina argument här:
  1. Lärares insatser är mycket avgörande för väldigt många människors liv och de räddar också liv då de hjälper alla människor till något meningsfullt. De räddar väldigt många elever från att hamna i socialtjänstens yttersta skyddsnät där valmöjligheterna är sämre samtidigt som de hjälper de som ska rädda liv som läkare, piloter etc.
  2. Lärares löner har fallit tillbaka gentemot andra grupper och sjuksköterskor och socialsekreterare och många andra har gått ikapp och förbi. Detta avspeglar sig också i att fler och fler duktiga elever väljer andra banor och utmaningen bara växer för lärarhögskolorna i att få med sig de svagaste studenterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar