onsdag 22 december 2010

Kunskapsutmaningen har bytt skepnad

Numera så går hälften av våra ungdomar vidare till högskola och uppmaning från politiker är att fler och fler ska göra det. Andelen högutbildade i låglöneyrken växer precis som akademikerarbetslösheten. Arbetsgivare tittar allt mer på det som inte är skolmeriter. Varför vill politiker bara ha mer och snabbare skolutbildning? Är det inte att sitta fast i sanningar från igår?

Malin Lernfelt tar i Erfarenhet är också bra upp att andra typer av insikter behövs för att balansera upp det skolan ger. När vi har en trend mot att skolan hanterar allt mer av abstrakta begrepp, reflektion och breda teorier så blir det ännu viktigare att få med sig något annat i bagaget. Istället har vi en utveckling som går åt motsatta hållet och det verkar som inga vaknar upp för vad som händer.

Kunskap ska placeras in i samhället, vävas ihop med det arbete som skapar framtiden och den ska även byggas genom att göra, öva och förfina sitt handlag.


http://www.freedigitalphotos.net/images/Other_Industry_g262-Welding_p22403.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar