fredag 27 augusti 2010

En synvända när det gäller miljön

Naturen har funnits med mig hela livet och att förstå den har varit ett livsintresse och jag ser med oro hur vi människor med stor okunskap gör saker med den utan att tänka igenom konsekvenserna. Miljöfrågorna är verkligen de viktigaste för vår överlevnad som art och då blir allt annat väldigt smått

Jag läser en artikel om storleken på subventionerna av vindkraft och att borren kommit igenom Hallandsåsen efter 17 år och får ytterligare några fakta att lägga till det jag samlat på mig. Det är fantastiskt för miljön att vi får en snabb tågförbindelse Göteborg - Malmö som kan konkurrera rejält med biltrafiken men jag känner historien med mycket pengar på misslyckande och mängder av oförutsedda miljökonskevenser. Jag funderar på när en miljöinvestering är värd sitt pris och när vi kan räkna hem denna jätteinvestering i tunnelbygge. Det finns många miljövänner som inte tror att tunneln var värd sitt pris, hur man än räknar.

Det är många stora projekt som staten egentligen aldrig räknar hem pengarna på utan får skjuta till från statskassan. Det är fortfarande flera som det är tveksamt om de är prisvärda ens om man lägger till ganska bra för hur de har påverkat naturens resurser. Kanhända var inte Köpenhamnmötets fiasko så farligt utan bara naturligt då det var så mycket storvulet snack och så lite av att ändra synsätt.

Rent allmänt tycker jag förstås att vi över hela världen sätter för lågt pris på naturens resurser så att vi låter dem utarmas av kortsiktiga behov. De som slänger plastkorkar i havet som dödar fåglar 1000 mil bort betalar alldeles för lite för sin användning av naturen och vi använder luften och vattnet på sätt som minskar möjligheten till användning i framtiden. Vi måste höja det värde vi tillmäter naturens resurser och lägga mer ansvar på oss människor att bevara det vi har. Vi måste också lägga mer värd vid att vi skaffar oss kunskap inom viktiga områden.

Vi måste göra stora förändringar på våra synsätt när det gäller kostnaden för att använda naturen men göra mindre av stora projekt.

Ett miljöparti som svänger mellan att subventionera bilindustrin till att utarma landsbygden med straffskatter för att genomföra enorma projekt mot förnyelsebart  känns inte som den stabila vägen till ett gradvis bättre tänk kring miljön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar