fredag 12 september 2014

Den perfekta tunnelbanan

Frågar man lite hur Göteborgs första tunnelbanelinje borde gå så är det vanligast förslaget att den ska börja i nordöst. Delar av staden kring Gamlestadstorget i kraftig utveckling och stora boendeområden som skulle ha glädje av den. Sedan är det mer jämnt mellan Västra Frölunda, Hisingen och Mölndal men vår grannkommun verkar ändå få mest stöd. Dalen Mölndal - Göteborg är ett av de områden som utvecklas mest.

Kollar man de tekniska förutsättningarna för att bygga tunnelbana i Göteborg så har vi nu nått en bra kunskap om både markförhållandena är och vilka tekniska lösningar som fungerar. Det är dock dyrt med tunnelbana som vi ser på 16 miljarder för Stockholms nya tunnelbanelinje. Lösningar för att få tillräcklig mängd resenärer och turtäthet är en viktig del av ett första projekt.

När vi ser kollektivtrafikkaoset i centrala Göteborg, när vi skakar oss fram genom centrala Göteborg på ett spårvägssystem som är typ ett sekel gammalt och har enorma restider mellan olika delar av staden då inser vi att Göteborg är i desperat behov av tunnelbana. En modern tunnelbana med rejäla avstånd mellan stationerna kan bli ett avgörande komplement till våra spårvägar, till spårvägar vars linjer inte alla behöver fastna inne vid Brunnsparken.

Tänk vi har nu möjlighet till den perfekta tunnelbanan när pendlarna från kranskommunerna gör att vi får investeringspengar och dessutom högre turtäthet. Lösningen heter Västlänken och jag tycker att våra stora tidningar helt misslyckats med sitt uppdrag när de inte lyckats belysa denna möjlighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar